atmosphere image on the left side
Actueel
10.09.2018

Meer dan 200.000 lintjes solidair tegen borstkanker

Het roze Think Pink-lintje duikt vanaf 14 september opnieuw op in meer dan 2.000 verkooppunten in het hele land. Hun boodschap: laat je borsten tijdig controleren en geef borstkanker zo geen kans.

Actueel

1 op 8. Zoveel vrouwen krijgen op een dag te horen dat ze getroffen zijn door borstkanker. De meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen staat ook dit jaar centraal tijdens oktober = borstkankermaand. Het roze Think Pink-lintje, symbool voor bewustmaking rond borstkanker, duikt vanaf 14 september opnieuw op in meer dan 2.000 verkooppunten in het hele land. Elk van die 200.000 lintjes draagt een levensbelangrijke boodschap: laat je borsten tijdig controleren en geef borstkanker zo geen kans.

Nergens ter wereld worden relatief gezien meer vrouwen getroffen door borstkanker dan in ons land, blijkt uit cijfers van de WHO. Dankzij de nieuwe stappen die borstkankeronderzoek en –behandelingen zetten stijgen de kansen van lotgenoten, maar vroege opsporing blijft van levensbelang. En die boodschap willen de Think Pink-lintjes verspreiden.

Oproep voor meer borstbewustzijn

De nationale borstkankercampagne Think Pink vraagt daarom, via de lintjes, om meer borstbewustzijn. “Het is belangrijk om als vrouw je borsten te kennen”, onderstreept Think Pink-voorzitter Heidi Vansevenant. “Zo zie en voel je het snel als er iets verandert.”

“Tegelijk roepen we vrouwen tussen 50 en 69 jaar op om deel te nemen aan het Bevolkingsonderzoek borstkanker. Een screeningsmammografie kan verdachte letsels in je borst aan het licht brengen, nog vóór je symptomen kunt zien of voelen. Bovendien garandeert screening via het Bevolkingsonderzoek je een onderzoek van topkwaliteit, onder meer dankzij de dubbele lezing. Twee radiologen bekijken de mammografiebeelden onafhankelijk van elkaar. Stemmen hun bevindingen niet overeen, dan buigt een derde mammografiespecialist zich erover.”

Aanloop naar oktober = borstkankermaand

Een lintje kost € 1. Daarvoor is een handig geldvakje voorzien in elke lintjesbox. De boxen vonden al een plaats bij honderden kleine zelfstandigen, maar ook bij grote ketens zoals ICI PARIS XL, Lola Liza, Veritas, Etam, Cassis, Paprika, Modemakers, Kinepolis, Europcar, Runners’ Lab en Flying Tiger.

Met de lintjescampagne gaat vzw Think Pink in rechte lijn naar oktober = borstkankermaand. “De start geven we naar jaarlijkse traditie op 30 september met de  Race for the Cure”, vertelt Heidi Vansevenant nog. “Voor het eerst organiseren we de Races in Antwerpen, Brussel en Namen op dezelfde dag. We verwachten zo’n 25.000 deelnemers. Zo komen we in het hele land in beweging tegen borstkanker: een krachtig gebaar van solidariteit met alle lotgenoten.”