atmosphere image on the left side
Think Pink steunt
09.06.2015

Think Pink: toelichting financiën 2014 en onze vooruitzichten 2015

Think Pink bestaat bijna 8 jaar. In de loop der jaren zijn de taken die we opnemen, voortdurend uitgebreid. In de beginjaren focusten we bijna exclusief op sensibilisering. Intussen managen we een breder takenpakket. Zorg en nazorg van patiënten werd twee jaar na de start aan onze opdracht toegevoegd. Nu komen ook de projecten in samenwerking met de individuele borstklinieken in beeld: Think Pink treedt op als vertegenwoordigende organisatie voor borstkankerpatiënten.

Think Pink steunt

Think Pink bestaat bijna 8 jaar. In de loop der jaren zijn de taken die we opnemen, voortdurend uitgebreid. In de beginjaren focusten we bijna exclusief op sensibilisering. Intussen managen we een breder takenpakket. Zorg en nazorg van patiënten werd twee jaar na de start aan onze opdracht toegevoegd. Nu komen ook de projecten in samenwerking met de individuele borstklinieken in beeld: Think Pink treedt op als vertegenwoordigende organisatie voor borstkankerpatiënten. Als vierde en voorlopig laatste opdracht werd ook eigen wetenschappelijk onderzoek toegevoegd, sinds september 2014. Dit impliceert een verdere herschikking van onze financiële strategie. Ook in de toekomst blijft Think Pink trouw aan haar principe: werken zonder overheidssubsidies en zonder financiële partnerships met farmaceutische bedrijven.

Groeiend aantal giften

Dankzij een groeiend aantal giften van veel donateurs, structurele partnerships met bedrijven en succesvolle evenementen kan Think Pink de vooropgestelde taken verder uitvoeren in alle onafhankelijkheid. De totale inkomsten (eigen boekhouding) bedroegen tijdens het boekjaar 2014 samen € 1.010.824. Net zoals vorig jaar werd een reserve van 15% (€ 160.336) overgeboekt naar het nieuwe werkjaar om de continuïteit van alle acties en fondsen te verzekeren. De financiële inkomsten werden gerealiseerd via giften (58%), evenementen (18%), inzamelingsacties van oa. haar en oude gsm’s (12%), sponsoring (7%) en de verkoop van gadgets (6%).

De verschillende taken

- Zorg- en nazorgprojecten (bijv. het Geef om Haar Fonds – terugbetaling van pruiken - en het Share your Care Fonds) - Preventiecampagnes (bijv. beweegprogramma en projecten rond gezonde voeding) - Sensibilisering, informatie en bewustmakingscampagnes (bijv. borstkanker.net, You are the Queen, eigen magazine bij huisartsen) - Steun aan lokale projecten in borstklinieken, in samenwerking met lotgenotengroepen - Wetenschappelijk onderzoek via het SMART Fonds In september 2014 werd wetenschappelijk onderzoek als nieuwste taak toegevoegd. Begrotingstechnisch kon het SMART-fonds meteen voorzien worden van een reserve van 150.000 euro, wat de concrete opstart van het eerste project in Genk (adamanalyse) mogelijk maakte. Intussen werd een tweede project voor het SMART-fonds goedgekeurd, in samenwerking met het ziekenhuis CMSE Namur en UZ Gent.

Goede verhoudingen

De inkomsten van Think Pink blijven in goede verhouding tot de uitgaven. In 2014 werd een licht overschot van € 4.993 gerealiseerd, wat de cashflow begin 2015 stabiel heeft gehouden. De uitgaven werden gemaakt via het beweegprogramma (12%), sensibilisering en informatiecampagnes (28%), de drie Races for the Cure (8%), financiële steun via de fondsen (17%), het SMART-fonds (15%), secretariaat en beheer (9%) en varia (11%). De grootste verschuiving bij de uitgaven valt volgend boekjaar te noteren bij het (nieuwe) wetenschappelijk onderzoek. Tegen 2016 zal dit luik minimum een vierde van de financiële uitgaven van Think Pink omvatten.