nl | en | fr
 0
 

Kwalitatieve informatie voor elke lotgenoot

Think-Pink en minister Maggie De Block geven de aftrap voor oktober = borstkankermaand

Kwalitatieve informatie op mensenmaat over borstkanker is voor lotgenoten te vaak moeilijk te vinden. Daarom start de nationale borstkankercampagne Think-Pink een grootschalig informatieproject op: elke lotgenoot in België krijgt via de borstkliniek een Think-Pinkboek. De eerste Nederlands- en Franstalige exemplaren overhandigden voorzitter Heidi Vansevenant en ambassadrices Tia Hellebaut en Jo Lemaire vanmiddag aan minister van Volksgezondheid Maggie De Block. Tegelijk speldden ze haar het eerste roze lintje op, als start van de bewustmakingsmaand oktober.

Triest wereldrecord

Wereldkampioen borstkanker: het is geen record om mee uit te pakken. Relatief gezien krijgen mensen nergens meer borstkanker dan in België: 10.778 mensen in 2013. Maar liefst één vrouw op negen krijgt borstkanker. Toch laat één op drie zich nooit screenen.

De informatie die lotgenoten tot op vandaag mee naar huis krijgen, is te vaak fragmentarisch en te algemeen. Vaak gaat het om brochures vanuit farmaceutische bedrijven, die vertaald werden en niet op maat zijn van de situatie in België. Met het boek “Think-Pink. Alles over strijden tegen, leven met en leven na borstkanker” biedt de vzw volledige en behapbare informatie aan lotgenoten.

Een schat aan informatie voor elke lotgenoot

Om het boek voor alle lotgenoten toegankelijk te maken, schenkt Think-Pink het voortaan via de Belgische borstklinieken aan iedereen die de diagnose borstkanker krijgt. “Als lotgenote weet ik dat op dat moment heel veel op je af komt”, vertelt Think-Pinkvoorzitter Heidi Vansevenant. “Te veel informatie om in een keer te verwerken, en om allemaal te onthouden.”

“Daarom schenken we aan elke lotgenoot dit Think-Pinkboek. Het bevat antwoorden op de vele vragen die ze hebben. Over borstkanker zelf, behandelingsopties, screening en kosten, maar ook over reconstructie, gevolgen van behandelingen en verzorging tijdens en na de behandeling. Het is een instrument voor lotgenoten om tijdens consultaties naar de essentie te gaan, omdat ze er dié informatie in vinden die voor hen relevant is. De eerste reacties uit het proefproject, onder meer in UZ Gent, zijn alvast erg positief.”

Information is key

Want een goedgeïnformeerde patiënt is ook voor artsen positief. “Ik zie meer en meer nieuwe patiënten die het boek als handleiding gebruiken”, vertelt professor dr. De Neve van UZ Gent. “Ze komen met een goede basiskennis naar de consultatie. Dikwijls ook met relevante vragen, specifiek voor hun stadium en type borstkanker. Dat betekent dat het boek vlot leesbaar is. De lotgenoten die het raadplegen hebben een goede basis om hun therapie met ons, de ‘medische wereld’, te bespreken.”

“Goede kennis vormt voor lotgenoten een sterke basis om keuzes te maken en onderzoeken en behandelingen te kunnen kaderen”, onderstreept professor De Neve. “En voor ons wordt communicatie gemakkelijker, omdat wij de rationele kant van de behandeling op wetenschappelijk niveau met hen kunnen bespreken. Het is zelfs al een paar keer gebeurd dat wij dachten dat de patiënt een medisch beroep had, wat niet zo bleek te zijn. Ik hoop dat deze evolutie zich verderzet door het boek via de borstklinieken aan alle lotgenoten te schenken.”

Ook lotgenoten die het boek al ontvingen, zijn blij met het boek. “Het boek is geweldig”, vindt lotgenote Goedele. “Op het moment zelf in het ziekenhuis heb ik er veel aan gehad, zowel aan wat in het boek staat als aan het gebaar zelf. Nu lees ik er nog geregeld in: andere hoofdstukken, de verhalen opnieuw lezen … Je vindt er alle informatie in die je zoekt.”

Oktober = borstkankermaand

Tijdens oktober = borstkankermaand zet de nationale borstkankercampagne zich extra in voor meer sensibilisering en borstbewustzijn. Daarom verspreidt Think-Pink in oktober 250.000 roze lintjes over het hele land. De boodschap die achter elk lintje schuilt: laat je tijdig controleren en neem deel aan het bevolkingsonderzoek voor borstkanker. Eerder dit jaar lanceerde Think-Pink al een reclamespot op radio en tv rond borstbewustzijn. Deze lintjescampagne knoopt daar dus bij aan.

Naast minister Maggie De Block zegden tientallen andere politici al toe om het roze lintje op te spelden tijdens de borstkankermaand. Zo scharen ook zij zich achter de boodschap van Think-Pink: geef borstkanker geen kans.

Het Nieuwsblad: Een beetje houvast als het woord 'borstkanker' valt